През последните 15 години светът вече се движи в посоката на отдалечените онлайн комуникации и бизнес. Вирусът ускори тези тенденции неимоверно, като натъпка промени, които обикновени биха се случили постепенно за години в няколко месеца.

За бизнесът това означава само едно. Онлайн присъствието вече не е пожелателна екстра, а въпрос на оцеляване. Разликата днес е в това, че конкуренцията онлайн е много по-голяма и се ускорява бързо. Онлайн присъствието, само по себе си не означава нищо. Днес онлайн бизнесът изисква работа, креативност, инвестиции, дългосрочно планиране, актуализиране на стратегиите и най-вече – постоянство.

В този наръчник предназначен за бизнес собственици и мениджъри можете да откриете всичко необходимо за да се ориентирате в джунглата от технологии, концепции и стратегии, за да успеете да стартирате и развиете своята онлайн стратегия бързо и методично.

Сайтове, приложения и потребителско изживяване

Каквото и да правите то трябва да е с мисъл за клиентите. Как търсят, сравняват, оценяват и купуват вашите продукти или услуги. Много често се случва даден уебсайт или приложение да бъде възприемано от клиентите по различен начин от това, което създателите са си представяли. Опитайте се да погледнете на нещата отстрани, през очите на вашите клиенти, които не са специалисти като вас.

Уебсайт

Вашият уеб сайт може да бъде най-мощният маркетингов инструмент на ваше разположение. Това е вашият търговски консултант работещ 24/7 и като такъв, може да бъде вашият най-мощен актив и основен елемент на вашите маркетингови усилия.

Уебсайтът или приложението на даден бизнес могат да оставят трайно впечатление у клиента – и дали това впечатление е добро или лошо, може да зависи от много фактори.

Потребителското изживяване

Потребителското изживяване или как потребителите реално използват даден уебсайт или приложение (UX) е същността на продуктовия дизайн. Факт е, че ако вашият UX дизайн отговаря на изискванията на вашата целева аудитория, вашият продукт просперира и расте.

UX дизайнерите обмислят защо, за какво и как се използва продукта.

Защо –  включва мотивацията на потребителите за приемане на продукт.

Какво –  се отнася до нещата, които хората могат да направят с даден продукт – неговата функционалност.

Как – се отнася до дизайна на функционалностт, които трябва да са достъпни и естетически издържани.

Много често се случва потребителите да използват даден продукт по съвършено различен начин от този, който е имал предвид дизайнера. Опитайте се да се поставите на мястото на вашите клиенти и да им дадете това, което те искат и което би им било най-полезно.

Социални медии

Над 3,4 милиарда души на планетата активно използват социални медийни канали, за да се свързват с приятелите си и консумират съдържание.

Могат ли компаниите да стоят настрана от социалните мрежи? Разбира се, че не.

Ангажирането с потенциалните потребители и аудитория е това, което изгражда образа на съвременните брандове. Тези, които умеят да комуникират по правилен начин в социалните медии могат да извлекат огромни ползи от взаимодействията. От популяризиране на бизнеса, до получаване на обратна връзка и дори идеи за бъдещи продукти, социалните мрежи са мястото където се определят трендовете и се изгражда голяма част от имиджа на всяка компания.

Комуникирането в социалните медии обаче е едно от най-сериозните предизвикателства за бизнеса. Автоматизацията и софтуерните инструменти тук помагат малко. Когато става дума за взаимодействие в реално време взимайки предвид постоянно променящите се настроения и нагласи на аудиторията, се изисква истинска креативност и способности за покриване на различни теми и канали в реално време.

Често хората се фокусират върху броя на последователите и се отнасят към последователите или харесванията като към числа или статистика.

Но в надпреварата за харесвания и последователи, те често игнорират малкият, но най-важен сегмент потребители, които реално имат желание да правят бизнес.

„Хората не ги интересува колко много знаете, докато не разберат колко ви е грижа.“

Начинът, по който карате потребителите на съдържание да се чувстват важни и чути, е да оценявате техните отзиви, да харесвате коментарите им, да отговаряте на техните съобщения и да благодарите за споделянията им.

И това е само върха на айсберга.

Трябва да вземете предложенията на хората и да им дадете това, което искат. Това ще бъде възможно само ако прекарвате време в установяване на трайни взаимоотношения.

В крайна сметка, бизнесът е устойчив само ако е изградил истинска и силна общност.

Докато бизнесът се бори да възстанови загубените продажби вследствие на пандемията, маркетолозите се насочват към социалните медии, за да отговорят на две еднакво неотложни императиви:

Да осигурят краткосрочна възвръщаемост на инвестициите с целенасочени маркетингови тактики за ефективност. Така изграждат иновативни дигитални преживявания, които печелят дългосрочна лоялност.

Онлайн Реклама

Тенденциите в онлайн рекламата за 2021 г. обещават да бъдат много интересни.

Ето някои тенденции в онлайн рекламата през 2021 г., които ще разглеждаме.

  • Оптимизация на рекламния криейтив – текст, изображения, видео.

Тук софтуерните иновации имат водеща роля. Отдавна не е достатъчно да анализирате и оптимизирате ръчно дигиталните си реклами. Днес динамичните реклами, програматик кампаниите и ретаргетинга определят хормите за възвръщаемост на инвестициите.

Дигиталната реклама не е просто реклама, тя е начин не само потребителя да открие даден бизнес, но и начин бизнес да открие най-заинтересованите потенциални клиенти.

  • Контекстно и поведенческо таргетиране (отново)
  • Повече и по-добра персонализация на изживяването
  • Софтуерни платформи за интегриран мениджмънт на рекламни кампании

Предизвикателствата на дигиталния маркетинг

Често срещано предизвикателство за много бизнеси е откъде да започнат при съставянето на своя план за дигитален маркетинг. 

Маркетинговият план не е необходимо да бъде огромен документ базиран на задълбочени проучвания. Историческите данни не винаги дават правилната оценка на тенденциите, както се убедихме през последната година. 

Един маркетингов план днес би следвало да се базира на постоянно получаване на обратна връзка за резултатите и тенденциите. Тези данни трябва възможно най-бързо, по възможност автоматизирано да бъдат използвани за оптимизиране на стратегията в реално или близко до реалното време.

По отношение на стартирането обаче, е важно да се справим със лесните и задължителните задачи и след това да оптимизираме.

Нашите съвети за оформяне на стратегия за дигитален маркетинг са:

  • Оптимизирайте уебсайта си за мобилни устройства
  • Проучете вашите конкуренти
  • Развивайте вашите блогове
  • Разработвайте имейл кампании
  • Персонализирайте комуникацията максимално
  • Използвайте ремаркетинг
  • Съобразете съдържанието с всеки етап от движението на купувача
  • Използвайте реклами във Facebook
  • Бъдете гъвкави
  • Създайте визуално съдържание
  • Партнирайте с микроинфлуенсъри
  • Публикувайте уместно съдържание в социални и популярни медии

Автоматизация

Не би ли било хубаво просто да се отпуснете един ден и работата ви да бъде свършена вместо вас?

Всички сме имали онези дни, в които не спираме от 8 до 20 ч.,, но все още имаме огромен списък със задачи.

Какво е автоматизация на маркетинга?

Накратко, маркетинговата автоматизация се отнася до софтуер, който автоматизира вашия маркетинг. Софтуерът е създаден, за да ви помогне да приоритизирате и изпълнявате маркетинговите си задачи по по-рационализиран и ефективен начин. 

Как се използва автоматизация на маркетинга?

Днес милиони бизнеси разчитат на имейл маркетинга, за да генерират резултати. Те изпращат имейл до целия си списък с потенциални и настоящи клиенти, надявайки се, че съобщението резонира с някои от тях и ги кара да купуват. Но дали работи?

Губите ценното си време и пари за пращате имейл на някой, който може да не се интересува от това, което споделяте.

Може да изгаряте (Спамите) списъка си (т.е. да дразните контактите си и да ги карате да се отписват, оставяйки ви без възможност да ги достигате в бъдеще)

Ето как би могъл да изглежда един основен автоматизиран работен поток по имейл:

Стъпка 1: Изпращате покана по имейл за изтегляне на последната ви електронна книга в целевия списък с контакти

Стъпка 2: Изпращате благодарствено писмо до всички хора, изтеглили офертата

Стъпка 3: Няколко дни по-късно изпращате последващо имейл до списъка с хора, изтеглили електронната книга, като им предлагате казус, свързан с тази тема.

Стъпка 4: Накрая, когато някой изтегли този казус, вашият екип по продажбите ще получи известие, за да може да се свърже с тях (този потенциален клиент вече е много по-информиран и вероятно е по-близо до стартиране на работа с вас)

Персонализация

Персонализацията не е лесна тенденция за следване в дизайна. Не става въпрос да позволите на потребителя да превключва между тъмни и светли теми.

Сайтовете могат да събират и анализират данни неправилно, което води до лоши резултати. Обадете се на потребител с грешно име или му предложете нещо, което ще го обиди и вие ще го загубите завинаги. Изграждането на персонализиран уебсайт е скъпо. 

Трябва да събирате и анализирате информация, да разработвате профили и лични акаунти и да осигурите работата на алгоритмите за създаване на индивидуални интерфейси.

Много потребители смятат за смущаващо, че сайтът знае конкретна информация за тях, така че персонализацията също така изисква по-добра сигурност и подобрено UX писане, за да убеди потребителя да предостави личната си информация и т.н.

Със софтуер за персонализация можете да проследявате много данни за посетителите на вашия сайт. Това обаче не означава, че трябва да използвате всичко.

Вместо това трябва да използвате само информацията, която ви е необходима, за да насочите по-ефективно към вашата аудитория.

Например, ако потребител търси сандали онлайн, предлагането на информация за подобни продукти би му било полезно.

Какво е персонализиране на електронната търговия?

Нека започнем с дефиниция за персонализиране на електронната търговия:

Персонализирането на електронната търговия означава показване на индивидуални оферти, препоръки за продукти и друго съдържание на посетителите си въз основа на предишните им действия, демографски данни и други лични данни.

Персонализацията гарантира, че вашите оферти са подходящи и уместни за всеки потребител.

Сегментацията на аудиторията е ключова за правилното персонализиране.

Настройте навигацията според интересите на посетителите

Друг добър пример за персонализиране на електронната търговия е промяната на вашата начална страница и навигация въз основа на интересите на посетителите. Например, когато въведохме URL адреса на началната страница на ASOS, той автоматично се пренасочи към секцията за жени, защото това разгледахме преди.

Препоръчайте категории продукти въз основа на поведението при сърфиране.

Един от най-често срещаните примери за персонализиране на електронната търговия е от Amazon. Когато посетите техния сайт и отидете до вашата лична страница, ще видите категории въз основа на предишното ви поведение при търсене и сърфиране.

Разбира се, не е перфектен, тъй като категориите на подаръците, които пазарувате, също ще се показват тук, но все пак е доста точен.

Съвременните технологии позволяват това да бъде реализирано лесно и евтино във всеки онлайн магазин. 

Изпращайте персонализиран имейл въз основа на поведението на потребителя

Един от начините да стимулирате повече продажби с персонализирането на електронната търговия е да продължите да пускате маркетинг на посетителите дори след като напуснат вашия сайт. Amazon прави това изключително добре, като изпраща последващи имейли и персонализирани бюлетини, за да предупреди клиентите за промоции на продукти, които са разглеждали.

Планиране

За да успеете онлайн, ви е необходим план за дигитален маркетинг, в противен случай ще ви е трудно да разберете как и къде да популяризирате бизнеса си онлайн. Ще губите време и пари, опитвайки всичко, с малко или никакви резултати. Това ще прилича на хвърляне на спагети върху стената и изчакване да видим какво ще се лепне.

С прости думи ще трябва да се уверите, че вашият план за дигитален маркетинг отговаря поне на следните въпроси:

  • Защо хората трябва да се интересуват от моя бизнес и с какво той се различава от моите конкуренти?
  • Кои са хората, които искам да достигна?
  • Какви резултати искам да постигна?
  • Как ще постигна тези резултати?
  • Как ще измервам резултатите?
  • Какви инструменти са ми необходими?

Планиране на вашите тактики за дигитален маркетинг

Вашите тактики трябва да включват:

  • Канали за дигитален маркетинг – обобщение на вашия микс за дигитален маркетинг – какви канали ще използвате?
  • Обосновка – причините, поради които сте избрали всеки канал, и подробности за изпълнението.
  • Клиентска сегментация – клиентската сегментация, която ще използвате и как ще бъде насочен всеки канал.
  • Измерване на ефективността – обобщение на показателите, които ще използвате за измерване на ефективността за всеки канал, включително ключови показатели за ефективност KPIs.

Видове тактика на дигиталния маркетинг

Има редица дигитални маркетингови канали и тактики, които можете да обмислите:

Имейл маркетинг – ефективна и евтина опция за достигане до вашата аудитория

Оптимизация за търсачки (SEO) – увеличете органичния си трафик от търсене

Маркетинг със съдържание – помислете стратегически за вашия подход към онлайн съдържанието

Реклама с плащане на кликване и платено търсене – измерима форма на онлайн реклама

Социални медии – предлага високо насочени възможности за реклама

Създайте уебсайт за вашия бизнес – добрият уебсайт е ключов за успешно онлайн присъствие и за успеха на бизнеса като цяло.

Създайте онлайн магазин – обмислете възможностите си за онлайн продажба

Тактики за дигитален маркетинг за постигане на целите

Представянето на вашите тактики в таблица ще ви помогне да направите своето обобщени. Също така може да е полезно да се групират по цел:

Дейностите по осведомяване целят да повишат информираността за вашата марка или послание

Тактиката за придобиване се фокусира върху привличането на повече клиенти

Тактиката за преобразуване има за цел да увеличи онлайн продажбите или регистрациите

Показатели

Те са ефективен начин за анализ на всяка стратегия, чрез измерване на действителните резултати спрямо стандартите и целите, определени в началото.

По същия начин, когато преглеждате стратегията си за дигитален маркетинг спрямо стандартите (или очакванията), правите постоянни промени, за да направите отклонението още по-малко. И някъде, сред тези постоянни промени, вие достигнете до перфектната стратегия за даден период.

Процесът на измерване на вашите фактически спрямо стандарта е относително прост. Изисква от вас да обмислите правилния набор от KPI (ключови показатели за ефективност) и да ги оценявате регулярно.

Понастоящем повечето стратегии за дигитален маркетинг имат подобни KPI, тъй като включват подобни насочени цифрови канали. Сега, когато можем да осъществим достъп до света чрез цифрови медии, справедливо е да включим всички.

Но истинската тънкост се крие в приоритизирането на цифровите канали според вашия бизнес.

Всяка агенция за дигитален маркетинг включва в повече или по-малка степен следните компоненти за създаване на дигитална маркетингова стратегия:

  • SEO
  • Маркетинг в социалните медии
  • PPC
  • Маркетинг на съдържание
  • Имейл маркетинг
  • Брандинг и ПР
  • И др.

SEO (оптимизация за търсачки)

SEO е толкова добър, колкото и хазарта, и единственото нещо, което наистина може да проследи ефективността на вашия уебсайт за SEO, е RoI (възвръщаемост на инвестицията) чрез генериране на приходи.

Има три основни цели на всяка SEO кампания:

  • Посещения на сайта
  • Преобразуване
  • Приходи

Маркетинг в социалните медии

Маркетингът в социалните медии се отнася до комуникация с потенциалните ви клиенти и разпространение на брандирано съдържание.

Всяка социална мрежа е различна и начина по-който комуникирате в нея трябва да бъде различен за да не се възприема като спам.

Според нас, това е най-трудната част от дигиталния маркетинг в мимента, но от друга страна в дългосрочен план може да се окаже най-доходоносната и най-отплащащата се.

PPC (заплащане на кликване)

Считайте PPC за платена версия на SEO, която работи много по-бързо.

Тъй като инвестирате пари в PPC, важният KPI се отнася до изразходвани пари за привличане на клиент. Той се нарича Customer Acquisition Cost (CAC) и оценява сумата, похарчена за придобиване на всеки нов клиент.

Ето как изчислявате CAC:

CAC = (Общо инвестирани разходи / Брой придобити клиенти) = Разходи на клиент.

Да приемем, че общите ви разходи са 20 000 лв и сте придобили 2000 нови клиенти. Ето как можете да разберете цената на клиент:

CAC =  20 000/2000 = 10 лв на клиент.

Друг KPI, който може да помогне, е честотата на кликване (CTR). Рекламите, които пускате в SERP, се отразяват в горната част на страниците, за да осигурят максимална CTR. Това е много мощен показател, който отразява колко убедителна е вашата реклама и колко потребители са кликнали върху нея.

Ето как изчислявате CTR:

CTR = (кликване / импресии) * 100

Маркетинг на съдържание

Маркетингът на съдържание е мощен инструмент, когато се използва правилно. Има множество показатели за оценка на ефективността на вашата маркетингова кампания за съдържание. Но нека обсъдим първите три:

Уникални посещения: Това не изисква никаква формула; просто влезте в Google Analytics. Това е число, което показва уникални посетители на вашата страница за даден период от време.

Скорост на отпадане: Степента на отпадане е броят на потребителите, които са напуснали уебсайта Ви или преди да преминат към друга уеб страница, или в рамките на много кратка потребителска сесия. Можете да получите достъп до този показател и от Google Analytics.

Преобразуване: Това е броят на потребителите, които са прочели вашето съдържание и са станали ваши клиенти, след като са го последвали. Много прилича на това, което четем в SEO.

Имейл Маркетинг

Вярвате или не, маркетингът по имейл работи!

Повечето бизнес комуникации се случват по електронна поща между понеделник и петък – това е най-активната форма на бизнес комуникация.

Обобщение и ресурси

Арената на дигиталния маркетинг е нестабилна и се променя веднага щом настъпи провал или възход на дадени нови тенденции. Като агенция за дигитален маркетинг, нашата работа е да поддържаме връзка с пазара, технологиите и практиките, за да идентифицираме промяната и да актуализираме стратегията за дигитален маркетинг бързо и безрисково за нашите клиенти.

Tags:

Comments are closed

Получете безплатна консултация

Адора Диджитал e дигитална рекламна агенция специалирирана в разработка, внедряване и реализация на дигитални маркетингови стратегии.

Предлагаме съвременни маркетингови подходи заедно с иновативни софтуерни технологии, за да помогнем на бизнеса ви да се разрастне по-бързо и ефикасно.

Абонирай се за новите материали